Aplikacje do obsługi Wsparcia Rodziny (WR) i Pieczy Zastępczej (PZ) są dedykowane jednostkom organizacyjnym pomocy społecznej celem wspomagania ich w realizacji zadań gminy i powiatu, wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz towarzyszących ustawie aktów prawnych.
Zadaniem aplikacji Wsparcie Rodziny jest obsługa rejestracji i przetwarzania danych związanych
z procesem wspierania w gminach rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych - w postaci m. in.:
są w obligatoryjnej sprawozdawczości statystycznej.
Aplikacja Piecza Zastępcza daje możliwość przyznawania i wypłaty dodatku wychowawczego w wysokości
500 zł na każde dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej oraz w rodzinnym domu dziecka.
Aplikacja Piecza Zastępcza - główne funkcjonalności:
System informatyczny POMOST Std, w ramach którego funkcjonują aplikacje do obsługi Wsparcia Rodziny i Pieczy Zastępczej, zapewnia ochronę danych osobowych zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), a także spełnia wymogi ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. 2019 poz. 1781).
Zadaniem aplikacji Wsparcie Rodziny jest obsługa rejestracji i przetwarzania danych związanych
z procesem wspierania w gminach rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych - w postaci m. in.:
- rejestrowania wywiadu środowiskowego rozpoczynającego proces monitorowania sytuacji rodziny,
- obsługi roli asystenta przydzielonego rodzinie (w tym obsługa planu pracy i działań asystenta),
- rejestrowania kluczowych informacji dotyczących rodziny wspierającej,
- obsługi placówek wsparcia dziennego i pobytów w tych placówkach,
- rozliczeń pomiędzy gminą a powiatem wydatków na opiekę i wychowanie dziecka w pieczy zastępczej,
- wyliczania sprawozdania rzeczowo-finansowego.
są w obligatoryjnej sprawozdawczości statystycznej.
Aplikacja Piecza Zastępcza daje możliwość przyznawania i wypłaty dodatku wychowawczego w wysokości
500 zł na każde dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej oraz w rodzinnym domu dziecka.
Aplikacja Piecza Zastępcza - główne funkcjonalności:
- rejestracja i realizacja decyzji przyznających pomoc zgodnie z ustawą o wsparciu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w tym dodatku wychowawczego, dodatku do zryczałtowanej kwoty oraz dodatku z art. 113 w/w ustawy,
- obsługa świadczenia „Dobry start”, wraz z grupowym przyznawaniem świadczeń dla wszystkich osób z wniosku;,
- rejestracja opisu sytuacji: osób umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej, osób usamodzielnianych z pieczy zastępczej, kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej,
- tworzenie list wypłat wg określonych kryteriów: -> dla świadczeń dotyczących pomocy dla osób usamodzielnianych z możliwością ograniczenia listy wypłat do wybranego ostatniego miejsca pobytu przed usamodzielnieniem -> dla świadczeń dotyczących pomocy dla rodzinnej pieczy zastępczej możliwość ograniczenia listy wypłat do konkretnego rodzaju rodzinnej pieczy zastępczej,
- rozliczanie świadczeń realizowanych niefinansowo,
- rejestracja i rozliczanie decyzji w/s odpłatności za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,
- rejestracja i rozliczanie umów: z zawodową rodziną zastępczą, z prowadzącym rodzinny dom dziecka i z rodziną pomocową oraz rejestracja umowy o powierzeniu dziecka,
- rejestracja organizatorów i koordynatorów pieczy zastępczej oraz rejestracja szkoleń dla koordynatorów, rodzin zastępczych i kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej,
- rejestracja planu pomocy dziecku – określenie celu pomocy, spodziewanych efektów, zakresu działań oraz oceny skuteczności realizacji planu,
- rejestracja i rozliczanie not obciążeniowych dla gminy za wydatki na pobyt dziecka w pieczy zastępczej,
- rejestracja skierowań i pobytów w placówkach wsparcia dziennego oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- rejestracja porozumień między powiatami i samorządem województwa oraz ich grupowe rozliczanie.
- obsługa dłużników – przeliczanie odsetek z tytułu nienależnie pobranych świadczeń, decyzji w/s odpłatności rodziców biologicznych, wpłata odsetek, lista dłużników, nadpłaty dłużnika, przesyłanie informacji o zadłużeniu do Biura Informacji Gospodarczej,
- obsługa sprawozdawczości – sprawozdanie rzeczowo-finansowe z wykonywania przez powiat zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, z pełna analizą danych oraz sprawozdanie rzeczowo-finansowe z realizacji przez powiat dodatku wychowawczego i dodatku do zryczałtowanej kwoty
- rejestracja pozostałych danych potrzebnych do wyliczenia sprawozdania rzeczowo-finansowego z wykonywania przez powiat zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, takich jak: osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich i wynagrodzenia tych osób, miesięczne wydatki placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego, a także obsługa finansowania placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego
- raporty operujące na zarejestrowanych danych, z predefiniowanymi raportami do analizy rodzin objętych pomocą i analizy zaplanowanych i zrealizowanych świadczeń, raport rodzin zastępczych wg sprawozdania PS-02.
- automatycznej aktualizacji polegającej na informowaniu użytkownika o pojawieniu się nowej wersji aplikacji, automatycznemu pobraniu tej wersji z wykorzystaniem Internetu i zaplanowaniu jej wykonania,
- konfigurowaniu ról i uprawnień poszczególnych użytkowników, personalizacji ustawień w oknach systemu,
- konfigurowaniu treści podstaw prawnych i uzasadnień dla decyzji administracyjnych oraz szablonów wydruków, obejmujących nie tylko decyzje, ale także listy wypłat, dokumenty rozliczeniowe i inne dokumenty,
- możliwości zapisu każdego wydruku w dowolnym formacie np.: doc, odt, xml, html, csv itp.
- instalacja wspólna z aplikacją Pomoc Społeczna w ramach systemu informatycznego Pomost Std. Wspólna baza danych pozwala na wymianę danych między aplikacją Wsparcie Rodziny, Piecza Zastępcza, a aplikacją Pomoc Społeczna, przy zapewnieniu separacji danych, umożliwiającej ochronę danych osobowych,
- instalacja na osobnej bazie danych.
System informatyczny POMOST Std, w ramach którego funkcjonują aplikacje do obsługi Wsparcia Rodziny i Pieczy Zastępczej, zapewnia ochronę danych osobowych zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), a także spełnia wymogi ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. 2019 poz. 1781).